Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Sfântul Ioan din Lateran și Biserica mamă (9 noiembrie)

Sărbătoarea de astăzi, 9 noiembrie, care în acest an nu a căzut duminica, ne poate părea stranie cu numele ei ciudat: Sfințirea Bazilicii "Sfântul Ioan din Lateran". Cine a fost? Ce legătură ar fi între biserica "Sf. Maria" din Colts Neck 1 , SUA, și această biserică veche de aproape 2000 de ani din Roma? Răspunsul este: o importantă legătură.

Mai întâi, câteva elemente de fundal. Vă amintiți că în primele trei sute de ani creștinismul era ilegal. Era o religie ai cărei membri erau persecutați și pedepsiți cu torturi și moarte. De fapt, Imperiul Roman a declanșat aproape zece persecuții împotriva creștinismului, capturându i nu doar pe Petru și pe Paul, ci și pe cei ale căror nume le menționăm în primul canon. Creștinii, în acest timp, au trebuit să se ascundă. Nu aveau temple, nici biserici, nici locuri publice de adunare și adorație. Se întâlneau în secret în case, hambare, cimitire. Dar în anul 313, împăratul roman Constantin a devenit creștin, chiar dacă unul eretic. A acordat toleranță religioasă creștinismului și în cele din urmă un succesor al său i a acordat libertate.

După ce creștinismul a primit politic libertatea de adorație deschisă și publică, avea nevoie să și construiască propriile biserici, mai ales când a devenit religie națională. Exista un palat în Roma, anterior deținut de familia Laterani, pe care acum îl folosea Constantin și mama sa, sfânta Elena. A dat o aripă din acel palat în folosul Bisericii, făcând o prima biserică publică în Roma care era creștină. Mai precis, a dat o episcopului Romei, papa Melchiades, împreună cu bazilica adiacentă. Acolo papa prezida și locuia așa cum au făcut toți papii după el - cu excepția unui hiat de 40 de ani când papii erau în Avignon, Franța - până în 1871, când papa Pius al IX lea, în timpul Revoluției Italiene, s a mutat în Dealul Vaticanului, unde papii au locuit de atunci până în prezent. Majoritatea papilor au fost încoronați la "Sfântul Ioan din Lateran". Până astăzi, restaurată de mai multe ori în decursul secolelor, rămâne biserica oficială a papei în calitatea sa de episcop al Romei și până astăzi, în Joia Sfântă, ceremoniile se celebrează acolo. Este numită bazilica "Sf. Ioan din Lateran" în onoarea sfântului Ioan Botezătorul și al numelui original al familiei Laterani. Are înscrise pe uși cuvintele: "Maica biserică a Romei și a tuturor bisericilor din lume".

Celebrăm această sărbătoare a bazilicii "Sfântul Ioan din Lateran", pentru că este prima biserică creștină, biserica mamă. Dar acesta este doar motivul de suprafață. Celebrăm această sărbătoare deoarece ne amintește de originile noastre. Roma a fost evanghelizată de Petru și Paul și de nenumărați misionari. În schimb, Roma, fiind centrul lumii la acea vreme, inima Imperiului Roman, a trimis misionari spre vest. Majoritatea dintre noi suntem europeni la origine , deși acest lucru devine șters, și astfel credința vine la noi de la Roma. Nu direct de la Ierusalim, unde a început credința, nici de la Antioh din Siria care a trimis misionari spre est, spre Balcani, și spre Turcia, ci de la Roma și noi celebrăm acest fapt. Am fost evanghelizați de la Roma, biserica mamă.

"A fi în uniune cu Roma", așa cum se spune, nu înseamnă neapărat a primi comenzi de la Roma sau a avea același sistem de guvernământ ca Roma sau a folosi aceeași liturgie, stil, îmbrăcăminte și obiceiuri - deși suntem influențați în aceste privințe și poate într o manieră prea redusă -, ci înseamnă a fi în uniune cu originile noastre, cu acea credință proclamată de Petru și Paul, ajunși la Roma din Orientul Mijlociu. Roma este locul unde Petru a trăit și a murit și a transmis mai departe credința. Palatul Lateran sau Palatul Lateran "Sfântul Ioan" este locul unde succesorii lui Petru au trăit și au murit și au transmis mai departe credința. Este echivalentul nostru creștin al Palatului Guvernatorului din Williamsburg sau al Independence Hall din Philadelphia. Este un semn istoric și un simbol al rădăcinilor noastre, legătura noastră cu trecutul, piatra noastră de temelie a credinței cu linia lungă de papi care au prezidat acolo.

Bazilica "Sf. Ioan din Lateran", așadar, ne amintește de catolicitatea noastră, relația noastră cu centrul și de la centru cu restul creștinătății. Ne amintește nouă, aici, în mica noastră parohie din Colts Neck, New Jersey, că, prin conexiunea noastră cu acea biserică mamă, aparținem unei vaste frății atât vertical, spre trecut, cât și orizontal, spre prezent. În aceste zile marcate de un individualism aproape patologic, de existență atomică, acesta sigur nu este un lucru mic. Suntem parte a unei comunități ample. Suntem catolici cu literă mare și cu literă mică. "Sf. Ioan din Lateran" ne spune aceasta.

Mai este un motiv de ce lumea catolică celebrează o clădire de biserică dintr o altă parte a lumii. Ni se amintește că a construi temple și biserici este un instinct natural, poetic pe care îl avem noi, oamenii. Avem nevoie de simboluri și de ritualuri pentru a trăi și mai degrabă am renunța la mâncare și apă. Săracii din Franța știu că Turnul Eiffel ar putea fi topit și bani să le fie dați lor, dar ei rezistă, știind că nu trăiesc numai cu pâine. Moscheea lui Omar a arabilor, Zidul Plângerii al evreilor, catedrala Westminster a anglicanilor, "Sfânta Sofia" a turcilor, toate sunt mai mult decât clădiri. Ele simbolizează istoria națională și aspirațiile și găzduiesc celebrări și ritualuri. Ele conferă identitate și coeziune. De aceea tiranii și invadatorii mai întâi acționează pentru a distruge monumentele și literatura unui popor. Fără ele, oamenii nu sunt nimic.

Uneori, oamenii și au pierdut cumpătul și au declarat că toate clădirile sunt vanitate umană. Puritanii au cauzat mari pagube distrugând multe capodopere, spărgând vitralii și arzând opere de artă neprețuite. Au uitat că bisericile și catedralele nu erau produsele vanității umane, deși uneori chiar așa erau, ci cu adevărat expresia credinței umane. Bărbații, femeile, băieții și fetele, oamenii din toate categoriile, întregul oraș, de exemplu, au ajutat la construirea catedralei Chartres, piatră cu piatră, din dragoste. Această sărbătoare ne amintește că biserica noastră, oricât de mare sau de umilă, este un semn de transcendență, un loc de adunare pentru noi unde să facem adorație și să spunem cu tărie ceea ce suntem presați să tăgăduim pe față: Isus Cristos este Domnul!

Un motiv final pentru care noi celebrăm această sărbătoare a bisericii mamă, "Sfântul Ioan din Lateran", este că ne amintește că noi suntem temple neterminate. Avem într adevăr o istorie de măreție. De a lungul secolelor, biserica a fost responsabilă pentru mai mult bine și decență și ajutor decât va fi realizat vreodată. Atenția constantă a mass media pe erorile noastre nu ar trebui să ne orbească și să nu vedem enormul bine pe care l am făcut de a lungul vremurilor și încă îl facem. Gândiți vă că organizația Catholic Relief Services este cel mai mare serviciu privat de ajutor din lume. Gândiți vă la câte alte "Maica Tereza" sunt în lume, numărul foarte mare de spitale, școli, clinici și leprozerii catolice. Poate cea mai mare asistență a bolnavilor de SIDA este acordată de Biserica Catolică, deși nu ați fi știut asta niciodată. I am învățat pe oameni să citească și să scrie și să cânte. Am vindecat, am consolat, am îngropat și am convertit. Suntem în slujba celorlalți în fiecare parte a globului, zi și noapte, fără încetare. Am făcut munca lui Cristos.

Dar, desigur, noi suntem, așa cum am spus, neterminați. Așa cum bazilica "Sf. Ioan din Lateran" a trebuit să fie restaurată de mai multe ori în decursul veacurilor din cauza ravagiilor timpului și a vandalilor, la fel a fost și cu întreaga Biserică. Am păcătuit și avem reforme constante și reînnoiri care să ne reamintească de origini. Acesta este motivul pentru care celebrăm această sărbătoare. Readuce în memorie eforturi, martiri nenumărați, jertfă, Petru și Paul, misionari, și ne provoacă să vedem cât de departe am deviat de la mesajul pe care ei ni l au lăsat cu un preț atât de mare. În acest sens, această sărbătoare ne îndeamnă la reformă.

Bazilica "Sfântul Ioan din Lateran". Este o rușine că mulți oameni, mulți catolici nu știu ce e cu ea și sunt uimiți de ce este o sărbătoare și de ce am dedicat timp pentru a o sărbători. Dar acum tu știi și, știind, ar trebui să fii mândru și dârz: mândrie pentru moștenirea noastră veche care ne păstrează înrădăcinați în adevăr și dârzenie pentru că, așa cum unul din președinții Americii a spus, strămoșii noștri spirituali nu au murit în zadar.

Din William J. Bausch, Storytelling the word. Homilies & how to write them, Twenty Third Publications, Mystic, Connecticut, 1998, p. 275 278.

Traducere de Ovidiu Bișog

 



1 Predica a fost scrisă pentru locuitorii comunității Colts Neck, New Jersey, din Statele Unite ale Americii, iar unele referiri din text sunt la contextul american - n.tr.


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat