|
Părintele Cantalamessa: "Noaptea întunecată" a Maicii Tereza, un fel de "martiriu" "Noaptea întunecoasă" pe care a trăit-o Maica Tereza de Calcutta, documentată de o carte publicată recent, a fost pentru ea un fel de "martiriu" datorită "prezenței-absenței" lui Dumnezeu, explică părintele Raniero Cantalamessa, OFM Cap. Predicatorul Casei Pontificale a comentat publicarea scrisorilor inedite ale fericitei, adunate în volumul "Mother Teresa: come be my light", îngrijit de părintele Brian Kolodiejchuk, postulator al cauzei de canonizare a călugăriței, la zece ani de la moartea ei. Într-o scrisoare a sa, Maica Tereza spune: "Există atâta contradicție în sufletul meu, o profundă dorință a lui Dumnezeu, așa de profundă încât îmi face rău; o suferință continuă și cu aceasta sentimentul de a nu fi voită de Dumnezeu, respinsă, goală, fără credință, fără iubire, fără zel... Cerul nu înseamnă nimic pentru mine: îmi apare un loc gol!". "Această suferință sfâșietoare, pe care o dădea golul de Dumnezeu, este semnul că este vorba de un fenomen pozitiv", explică părintele Cantalamessa într-un interviu acordat postului "Radio Vatican". "Este vorba de o prezență-absență - adaugă părintele capucin -: Dumnezeu este prezent, dar nu este experimentat". "Faptul că Maica Tereza putea să stea ore în șir în fața preasfântului sacrament, așa cum spun martorii care au văzut-o, aproape răpită... dacă cineva se gândește în ce condiții se afla acolo, acela este un martiriu!", subliniază el. "Acela este un adevărat martiriu, deoarece pentru cel care nu-l simte pe Dumnezeu și simte acel gol, a sta ore în șir în fața preasfântului sacrament înseamnă a sta cu adevărat în mijlocul flăcărilor", adaugă el. "Și este straniu că unul sau altul este uimit de aceste scrieri ale Maicii Tereza sau chiar crede că acela care le publică, care ar trebui să depășească perplexitățile, că lumea se scandalizează", mărturisește el. "Pentru că acest lucru, pentru mine, mărește figura Maicii Tereza; nu o diminuează". "Ateii normali, obișnuiți, nu se chinuiesc datorită absenței lui Dumnezeu; pentru Maica Tereza, aceasta era încercarea cea mai teribilă pe care o putea trăi". "Eu cred că Maica Tereza are cu adevărat statura celor foarte mari în sfințenia creștină, tocmai și datorită acestei capacități de a ascunde aceste fenomene, de a le trăi personal în locul cel mai intim al inimii!". "Poate că, tocmai ca ispășire a acestui ateism ce se răspândește, existent în lumea de astăzi, deoarece în fond Maica Tereza a trăit pozitiv, cu credință, din partea lui Dumnezeu, această viață ca și cum Dumnezeu nu ar exista", afirmă el. "Noaptea întunecoasă, explică părintele Cantalamessa, este ceva care e foarte cunoscut în tradiția creștină; poate că este nou, inedit în forma pe care a avut-o în Maica Tereza". "Pentru că în timp ce noaptea întunecoasă a spiritului a sfântului Ioan al Crucii este o perioadă în general pregătitoare pentru cea definitivă care se numește unitivă, pentru Maica Tereza se pare că a fost o stare stabilă, dintr-un anumit moment al vieții sale, când a început această mare operă de caritate, până la sfârșit". "După părerea mea, și acest fapt al acestei prelungiri a nopții are o semnificație pentru noi, astăzi. Eu cred că Maica Tereza este sfânta erei mediatice, pentru că această noapte a spiritului a ocrotit-o ca să nu devină victima mijloacelor mass-media, adică să nu se preamărească", constată el. "De fapt, ea însăși spunea că în fața celor mai mari onoruri și a zgomotului presei, ea nu simțea chiar nimic deoarece trăia acest gol interior. Deci era un fel de... salopetă de azbest, pentru a străbate era mijloacelor mass-media". Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 22.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |