Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu: Pr. Juan Javier Flores despre Sacramentum caritatis

Exortația apostolică "Sacramentum caritatis"m aparținând papei Benedict al XVI-lea și apărută la 13 martie, constituie un punct referință pentru actualele discuții teologice. Exortația prezintă concluziile Adunării Generale Obișnuite a Sinodului Episcopilor, care a avut loc în perioada 2-23 octombrie 2005, la Roma. Asupra acestui important document ecumenic s-a pronunțat și rectorul Institutului Pontifical Liturgic, părintele Juan Javier Flores.

Noutățile textului papal despre Euharistie, "Sacramentum caritatis", publicată în urmă cu o săptămână constau mai ales în "aprofundarea reformei liturgice" începută de Conciliul al II-lea din Vatican.

Acestea le-a spus agenției Zenit pr. Juan Javier Flores, rectorul Institutului Pontifical Liturgic din Roma, cu privirea la recenta exortație postsinodală a lui Benedict al XVI-lea. În acest interviu, părintele Flores clarifică, îndeosebi, în ce constă apelul papei la o mai mare "coerență euharistică" și chestiunea limbii latine în Liturghiile internaționale.

• Exortația despre euharistie permite o lectură în bloc, sau trebuie să fie citită în mod organic?

Documentul papal se împarte în trei părți care trebuie citite împreună: Euharistia este un mister ce trebuie crezut (partea I), ce trebuie celebrat (partea a II-a) și ce trebuie trăit (partea a III-a). Prin urmare, în prima parte se tratează despre buna cunoaștere a aspectului teologic al sacramentului euharistic; în partea a doua totul este centrat în acțiunea liturgică, adică în liturgia euharistică; în timp ce partea a treia este viața euharistică, un mister care trebuie vestit și la rândul său trebuie să fie oferit lumii.

Cred că este important să nu se facă lecturi reductive, minimaliste sau parțiale ale documentului care oferă o reflecție magisterială despre sacramentul euharistic capabil să arunce o lumină nouă asupra sacramentului Euharistiei. Trebuie citit în totalitatea sa și nu să extrapoleze fraze care ar putea să fie deviante față de doctrina adevărată.

În ce constau noutățile acestui text?

Noutățile documentului papal se află mai ales în aprofundarea reformei liturgice. Papa spune că părinții sinodali au constatat efectele pozitive, pentru viața Bisericii, care derivă din reforma liturgică începând de la Conciliul Vatican II, reconfirmând-o. Nu lipsește și constatarea dificultăților și a abuzurilor care întunecă valoarea și validitatea reînnoirii liturgice, care conține încă bogății care ne sunt pe deplin explorate (nr. 3). Se observă clar că există unitate între credința mărturisită, acțiunea liturgică și celebrativă și noul cult inaugurat de Cristos cu misterul pascal. În acest context, papa insistă asupra sacramentelor inițierii creștine și asupra modului în care noi suntem botezați și miruiți în vederea Euharistiei. Preasfânta Euharistie, spune papa la numărul 17, duce inițierea creștină la plinătatea ei și este ca un centru și scop al întregii vieți sacramentale. Însă marea noutate este reflecția pe care Biserica, adunată în Sinodul Episcopilor, a făcut-o asupra sacramentului carității care este Euharistia. Niciodată nu se va putea aprofunda suficient sacramentul în care primim trupul și sângele lui Cristos. Celebrarea euharistică apare cu toată forța sa ca izvor și culme a însăși existenței creștine. Aceasta este una dintre marile idei ale papei Ratzinger, așa cum se deduce din diferitele sale intervenții.

Este adevărat că ne întoarcem la limba latină?

Limba latină nu a fost niciodată abandonată în celebrările liturgice, dimpotrivă, edițiile oficiale ale Liturghierului roman sunt publicate mereu în latină și există comunități monastice și nemonastice care celebrează în mod normal în latină. Prin urmare, nu a fost niciodată interzis. Ceea ce s-a întâmplat este că în ultimii ani a fost pusă deoparte din cauza faptului că credincioșii studiază și cunosc tot mai puțin limba latină. Dar ea nu a fost niciodată abandonată. Papa spune doar că în celebrările care au loc în cadrul întâlnirilor internaționale sau în marile celebrării cu prezența în masă a credincioșilor care aparțin diferitelor naționalități, unele părți din Liturghie să poată fi celebrate în latină. Papa spune la numărul 62: "Cu excepția lecturilor, omiliei și rugăciunii credincioșilor, este bine ca astfel de celebrări să fie în limba latină", sugerând în afară de aceasta posibilitatea de a folosi și cântările gregoriene. Și adaugă: "Cer ca viitorii preoți, încă din timpul seminarului, să fie pregătiți să înțeleagă și să celebreze sfânta Liturghie în latină, de asemenea să utilizeze texte latine și să execute cântul gregorian" și gândindu-se la credincioși spune în același număr: "Să nu se neglijeze posibilitatea ca înșiși credincioșii să fie educați să cunoască cele mai obișnuite rugăciuni în latină, de asemenea să cânte în gregoriană anumite părți ale liturgiei". Deci este vorba de o dorință legitimă care nu anulează nici nu impune ceva nou.

Ce se înțelege prin "coerență euharistică" la care face apel papa?

Papa cere - și aceasta este o mare noutate - o deplină coerență euharistică. Întregul număr 83 insistă asupra faptului că Euharistia cere o coerență internă din partea acțiunilor noastre. În acest sens, papa face un apel la politicienii și la legislatorii catolici ca să sprijine legi inspirate din valorile întemeiate pe natura umană și care nu sunt contrare acestor valori. De fapt, cultul pe care îl dăm lui Dumnezeu nu este ceva privat, ci cere mărturia publică a credinței. Din acest punct de vedere, papa adresează un apel puternic celor botezați și celor care grație propriei poziții sociale sau politice pot să influențeze asupra legilor care au puterea de a respecta sau de a încălca viața umană de la zămislirea sa la sfârșitul său natural, asupra condiției familiei, a educației etc. Citind cu atenție partea a treia a documentului, se observă convingerea Sfântului Părinte că în autenticitatea credinței și a cultului euharistic renaște dorința unei reconstruiri a unei vieți autentic creștine.

Traducere de pr. Mihai Patrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat