Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sacramentum caritatis, impuls la contemplație și coerență socială

Sacramentum caritatis, documentul pontifical prezentat în ziua de 13 martie la Vatican, adună indicațiile ultimului Sinod al episcopilor, din octombrie 2005, dedicat misterului Euharistic. Exortația lui Benedict al XVI-lea oferă și traduce în practică elementele principale ale tainei Euharistice.

Contactat de redacția centrală a postului Radio Vatican, arhiepiscopul italian Bruno Forte afirmă că uneori presa a vorbit despre această exortație fără să o fi citit mai înainte; mai mult, unii au scos câteva rânduri dintr-un text, dându-le o interpretarea doar din prisma problematicilor locale, de obicei de natură politică. Mesajul exortației, însă este mult mai vast și profund. Bruno Forte:

"Ca prim element, se notează percepția profundă a raportului dintre Euharistie și caritate. Euharistia este istoria unei iubiri, este prezența iubirii lui Dumnezeu între oameni, aproprierea lui, «compasiunea» cu sensul ei de «a suferi împreună» cu suferințele umane. Este un mesaj extraordinar, o veste cu adevărat bună care răspunde la marea așteptare de solidaritate și comuniune cu mulțimea singurătății din societatea noastră postmodernă.

Al doilea aspect este rechemarea dimensiunii contemplative a vieții, rechemarea adorației. Noi trăim într-o epocă grăbită, unde totul este «fast», repede etc... Este nevoie de a redescoperi spații de adorație, spații de tăcere contemplativă, de așteptare, de liniște, unde să te lași luminat cu smerenie de sus. Exortația prezintă Euharistia nu numai ca izvor și culme a vieții și misiunii Bisericii, ci și ca impuls la a redescoperi primatul vieții contemplative de care toți avem enormă nevoie pentru a ne regăsi pe noi înșine și pentru a ne ancora viața în valorile eterne".

Excelență, papa vorbește în exortația apostolică de "coerență euharistică". Practic, despre ce este vorba?

"Este numărul 83 al exortației unde e vorba de corespondența dintre credința celebrată cu credința trăită. Cu alte cuvinte, cine trăiește Euharistia ar trebui să poarte în viață de zi cu zi darul iubirii prin care Dumnezeu s-a făcut aproape, care s-a făcut pâine pentru a hrăni existența. Coerența euharistică, această fidelitate față de un Dumnezeu «vecin», trebuie tradusă în alegerile vieții personale, dar și în mărturia publică. În mod particular, documentul face referință la necesitatea de a mărturisi acele valori «nenegociabile»: respectul și apărarea vieții de la zămislire la moartea naturală, familia fondată pe căsătorie, libertatea de educație a copiilor, promovarea binelui comun. Mi se pare important să citim numărul 83 al exortației în lumina celor spuse și la numărul 89 unde se vorbește de consecințele sociale ale tainei euharistice. Afirmațiile, aici, sunt la fel de puternice, pentru că se spune: «Nu este datoria Bisericii să ia în mâinile ei bătălia politică pentru realizarea unei societăți cât mai juste posibil». Acest lucru mi se pare că este foarte clar. Cu alte cuvinte, se subliniază autonomia laicilor în viața publică, în medierea istorică, în medierea politică. Se adaugă apoi că Biserica nu poate și nu trebuie să stea la marginea luptei pentru dreptate, ci să intre prin argumentări raționale, retrezind forțele spirituale fără de care justiția nu se poate afirma și prospera".

* * *

"Exortația apostolică postsinodală a papei Benedict al XVI-lea Sacramentum caritatis (Sacramentul carității) este o învățătură la care poporul creștin se aștepta și în care se recunoaște cu o imediată profunzime": susține episcopul de San Marino, Mons. Luigi Negri pentru Radio Vatican. "Centralitatea Euharistiei în raport cu Biserica și cu celelalte sacramente - a afirmat - se dovedește a fi și fundament al experienței umane trăite în domeniul social, economic și politic al istoriei". Episcopul Luigi Negri:

"Euharistia este fundamentul ecleziologiei, al învățăturii despre Biserică, dar și fundamentul antropologiei, al viziunii despre om, despre experiența umană care nu este trăită în afara timpului, ci în cadrul istoric, în circumstanțe economice, politice, sociale etc... Această experiență este trăită sub presiunea unei ideologii cu siguranță anticreștină, deosebit de puternică și răspândită în întreaga lume. Iată, așadar, că din acest nucleu euharistic izvorăște o viziune adecvată despre om și realitatea sa, așadar o legătură între Euharistie și «societas» (societate). Există o legătură între Euharistie și cei care în «societas» își asumă responsabilitatea apăsătoare de a duce această viziune antropologică adecvată, cum ar fi spus Ioan Paul al II-lea, în interiorul vieții sociale. Iată de ce nu trebuie să uimească faptul că din centralitatea Euharistiei provin consecințe de natură socială asupra vieții de familie, a responsabilității ei, a drepturilor educative ale familiei. Nu trebuie să scandalizeze dacă se deduce că acela care celebrează Euharistia nu poate accepta apoi sau consimți adoptarea unor legi care sunt în mod evident distructive pentru antropologia personală și familială care izvorăște din Euharistie. Prin urmare, eu cred că ar trebui să fim recunoscători papei pentru acest itinerar complet, care merge de la Euharistie la viața socială, sau, în termeni mai obișnuiți, de la credință la fapte".

Nu credeți însă că există riscul ca această exortație apostolică să fie interpretată într-un mod care îndepărtează de persoana lui Isus Cristos?

"Eu cred că Isus Cristos nu se îndepărtează de viața oamenilor și de viața lumii care este legată de Biserică. Aceasta este o învățătură la care poporul creștin se aștepta și se așteaptă, o învățătură în care se recunoaște cu multă ușurință. Poporul creștin, apoi, trebuie să fie educat de păstorii sufletești și de preoți. Dar cred că se îndepărtează de acele persoane pentru care Cristos este deja un îndepărtat, sau mai bine zis, care s-au îndepărtat ele însele de Cristos, și care caută, despre Cristos și Biserică, o imagine cât mai aproape de mentalitatea dominantă. Noi, păstorii, mai ales noi, trebuie să ținem cont de credincioși, nu de mentalitatea mass-mediatică. Este de așteptat ca mijloacele de comunicare să judece negativ acest document, ca atâtea alte documente ale Bisericii, ale acestui papă sau ale predecesorilor. Dar pentru noi, preocuparea trebuie să fie cum să facem din această exortație nucleul unei adevărate cateheze, și, succesiv, al unui program pastoral".

(Radio Vatican, 15 martie 2007)


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat