Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Două numere noi din revista "Dialog teologic"

La Editura "Sapientia" de pe lângă Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași au văzut lumina tiparului numerele 16 și 17 ale revistei "Dialog teologic".

*

Editura "Sapientia" anunță apariția nr. 16 al revistei "Dialog teologic", publicație bianuală a Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași, care are ca temă: Moștenirea Conciliului al II-lea din Vatican. I. Liturgia și Biserica. Numărul 16 al revistei "Dialog teologic" apare în format 17x24, are 250 de pagini și poate fi achiziționat de la toate librăriile catolice din țară, la prețul de 9 RON.

Redăm în continuare conținutul revistei:

- Wilhelm Dancă, Moștenirea Conciliului al II-lea din Vatican
Tommaso Stenico, Il Concilio Ecumenico Vaticano II (11 ottobre 1962 - 8 dicembre 1965)

Eveniment unic și original în istoria Bisericii, Conciliul al II-lea din Vatican, a dat naștere unei noi etape în viața Bisericii. Noile Rusalii, așa cum a fost numit conciliul de papa Ioan al XXIII-lea, încep reînnoirea și reforma în Biserică, oferindu-i acesteia o nouă imagine. Cele 16 documente ale conciliului (4 constituții, 9 decrete și 3 declarații) se remarcă, în special, prin prescrierile practice pe care le conțin. Prin acest articol, autorul prezintă evenimentele principale din timpul conciliului și modul în care au fost puse în practică deciziile conciliare.

- Claudiu Dumea, Constituția despre liturgie Sacrosanctum Concilium

Primul rod concret al Conciliului al II-lea din Vatican l-a constituit Constituția despre liturgie Sacrosanctum Concilium, votată la 9 decembrie 1963. Acest document a fost rodul unor discuții îndelungate și deseori contradictorii. A constituit baza teologică pentru reforma liturgică, reformă care-și va găsi desăvârșirea prin promulgarea Liturghierului Roman după conciliu, în anul 1969. Articolul prezintă din punct de vedere istoric și structural textul documentului, care este esențial pentru viața Bisericii.

- Sacrosanctum Concilium, în dialog cu pr. Anscar J. Chupungco, o.s.b

Primul document dezbătut și aprobat de Conciliul al II-lea din Vatican a fost Constituția despre sfânta liturgie Sacrosanctum Concilium. În urma promulgării acestei constituții s-au înregistrat variate reacții. Reforma conciliară a suscitat în unii sentimente de gratitudine sau euforie exagerată, în alții, incapabili să distingă între principiile conciliare și actualizarea lor, a născut o profundă deziluzie. Totuși, numeroase Biserici locale s-au bucurat din plin de roadele reformei. Folosirea limbii poporului, bogățiile riturilor, interesul activ și implicarea laicilor sunt daruri ale Conciliului, de care ne bucurăm și astăzi și care interpelează orice persoană, cleric sau laic.

- PS Petru Gherghel, Decretul privind misiunea pastorală a episcopilor în Biserică Christus Dominus

Figura episcopului, ca succesor legitim al apostolilor și păstor al turmei lui Cristos, a stat în centrul discuțiilor Conciliului al II-lea din Vatican. Aceste discuții s-au concretizat la data de 28 octombrie 1965, când părinții conciliari au votat textul decretului despre misiunea pastorală a episcopilor Christus Dominus. Articolul arată premisele ce au condus la elaborarea acestui document și se oprește la aspectele sale practice, având în vedere viața Bisericii din Dieceza de Iași.

- Cristus Dominus, în dialog cu P.S. Jorge M. Mejia

Decretul Christus Dominus constituie o etapă decisivă în stabilirea misiunii episcopilor, în conturarea identității Bisericilor locale și a păstorilor lor. Pe de o parte, se prezintă modul în care trebuie să-și exercite episcopii slujirea, iar pe de altă parte, se exprimă o clară voință legislativă, fără a omite indicarea căii ce trebuie să fie urmată în revizuirea Codului. Acest articol subliniază dubla dimensiune pe care o are relația unui episcop cu Biserica: cu Biserica universală și cu Biserica particulară pe care o conduce. Într-o lume dominată de secularism, episcopul trebuie să rămână principiul de unitate, care vestește cu autoritate cuvântul lui Dumnezeu, celebrează sacramentele, fiind asistat de Duhul Sfânt. Decretul, care are un conținut teologico-pastoral, vrea să-i conștientizeze pe episcopi de misiunea lor și pe comunitățile diecezane de minunata demnitate la care sunt chemate: să fie parte a Bisericii lui Cristos.

- PS Aurel Percă, Decretul privind formarea preoțească Optatam totius

Începând cu Conciliul Tridentin (1545-1563), Biserica a arătat o mare atenție față de formarea viitorilor slujitori ai altarului. De-a lungul timpului, papii au dat multe indicații pentru a îmbunătăți modalitățile de formare, în funcție de specificitatea cadrului pastoral și a mediului de trai al candidaților. În anul 1965, la data de 28 octombrie, părinții conciliari au votat decretul Optatam totius. Acest document continuă armonios principiile tradiționale de formare seminarială, prin deschiderea firească spre exigențele legitime ale noilor timpuri. În prezentul articol este arătat conținutul acestui decret care a revigorat viața seminarială și ariile de formare a seminariștilor.

- Optatam totius, în dialog cu P.S. José Saraiva Martins

Decretul Optatam totius ocupă un rol cu totul special între documentele Conciliului al II-lea din Vatican. Acest document, având drept scop înnoirea formării sacerdotale în conformitate cu imaginea reînnoită a preotului, este strâns legat de Presbyterorum ordinis, Lumen gentium și de alte documente ce vorbesc despre formarea umană, spirituală, intelectuală și pastorală a viitorilor preoți. Exortația apostolică Pastores dabo vobis face un bilanț al roadelor culese pe urma aplicării decretului Optatam totius, reafirmând programul propus de conciliu cu privire la formarea sacerdotală.

- PS Aurel Percă, Decretul privind slujirea și viața preoțească Presbyterorum ordinis

Unul dintre cele mai importante documente ale Conciliului al II-lea din Vatican a fost decretul despre slujirea și viața preoțească Presbyterorum ordinis, promulgat la data de 7 decembrie 1965. Acest text este rodul a patru scheme și arată încă de la început structura cristologică a figurii preotului. Preotul este trimis să-l facă cunoscut pe Cristos oamenilor din timpul său, în colaborare cu episcopul diecezan, iar scopul vieții sale este preamărirea Tatălui în Cristos. Documentul insistă asupra importanței pe care trebuie să o aibă sacramentele în viața preotului; fără ele, misiunea sa este falimentară și dăunează trupului mistic. Prezentul articol dezvoltă, în trei părți, o radiografie a preotului "conciliar", iar autorul încearcă să arate aplicabilitatea documentului în viața preoțească de zi cu zi.

- Presbyterorum ordinis, în dialog cu Eminența sa cardinalul Dario Castrillon Hoyos

Opera de reînnoire în Biserică, dorită de Conciliul al II-lea din Vatican, este, în mod special, rodul muncii preoților. De aceea, părinții conciliari au considerat că este oportun să trateze despre preoție într-un document aparte. După prezentarea naturii preoției, decretul tratează despre rolul preoților în Biserică, slujirea preoțească și viața preoților. Dialogul oferă o prezentare generală a acestui decret și modul în care trebuie citit și interpretat documentul.

- PS Aurel Percă, Episcopul - păstor al Bisericii locale și păstrător al credinței universale: tradiție și reînnoire a unei carisme fundamentale

Articolul construiește un portret al atribuțiilor pe care le are un episcop în virtutea misiunii sale de păstor al turmei lui Cristos. Episcopul primește sacramentul Preoției în plinătatea sa, de aceea, este chemat să-și exercite misiunea de slujire cu cea mai mare dăruire. Episcopul trebuie să fie, pentru dieceza sa, un focar de comuniune, un criteriu de fraternitate; în el trebuie să se oglindească imaginea lui Isus, bunul păstor. De aceea, împreună cu poporul care îi este încredințat, el trebuie să împlinească chemarea lui Cristos de a fi sare a pământului și lumină a lumii.

- Wilhelm Dancă, Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium

Biserica este o instituție dorită și creată de Isus Cristos, Cuvântul lui Dumnezeu întrupat pentru mântuirea omului. Este o realitate vie, amplă, cu o structură proprie și cu o istorie ce se întrepătrunde cu istoria omenirii. Conciliul al II-lea din Vatican a propus omenirii de astăzi diferite imagini despre Biserică, care rămâne "Trupul mistic al lui Cristos". Biserica, fiind creație a lui Cristos și însuflețită în permanență de Duhul Sfânt, nu poate fi distrusă nici de oameni, nici de puterile întunericului. Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium este rodul multor discuții ce au avut loc cu mulți ani înainte de lucrările Conciliului și care s-au perpetuat până la apariția acestui document amplu. Articolul este o prezentare amănunțită a acestui document, care reprezintă "cartea de identitate" a Bisericii, chemată să vină în întâmpinarea nevoilor concrete ale omenirii de astăzi.

- Lumen gentium, în dialog cu Mons. Marcello Semeraro

Între documentele conciliare, Constituția Lumen Gentium ocupă un loc central. Este cea mai bună cheie de lectură a documentelor conciliare, este axa principală care a stat la baza constituirii documentelor conciliare. Constituția aduce o nouă imagine despre Biserică. Biserica este prezentată ca popor al lui Dumnezeu, iar cei care fac parte din structura ierarhică sunt considerați slujitori ai Bisericii. Biserica este văzută ca o comuniune în care toți membrii poporului lui Dumnezeu participă la tripla funcție a lui Cristos: sacerdotală, profetică și regală.

- Wilhelm Dancă, Decretul despre Bisericile Orientale catolice Orientalium ecclesiarum

Deoarece părinții conciliari și-au propus să discute rolul și locul pe care Biserica îl deține în lumea de astăzi, era firesc să vorbească și despre diferitele exprimări ale catolicității Bisericii. Una dintre aceste forme este reprezentată de Bisericile Orientale catolice, despre care ne amintește decretul Orientalium ecclesiarum. În România există o astfel de Biserică Orientală: Biserica Greco-Catolică. Ce rol are acest decret în viața Bisericii? A adus ceva nou în tradiția Bisericilor Catolice de rit oriental? La aceste întrebări își propune să răspundă prezentul articol.

- Orientalium ecclesiarum, în dialog cu pr. Edward G. Farrugia, s.j.

Decretul, structurat în 6 capitole, subliniază demnitatea Bisericilor Orientale. Orientul creștin deține bogății autentice, care trebuie să fie păstrate. Existența acestor Biserici locale, diferite de Biserica Catolică latină, nu pune în pericol unitatea Bisericii. Păstrarea în Orient a structurii patriarhatului nu afectează funcționarea structurii ierarhice a Bisericii. Promovarea acestor Biserici a pus într-o lumină mai bună Bisericile Orientale necatolice. În același timp, documentul mai aduce o noutate: Biserica Catolică nu este numai Biserica latină; Orientul și Occidentul sunt ca doi plămâni prin care respiră Biserica.

- Wilhelm Dancă, Decretul despre ecumenism Unitatis redintegratio

Ecumenismul reprezintă totalitatea căilor, mijloacelor și inițiativelor care urmăresc refacerea unității Bisericii. Rupturile aparent iremediabile din sânul Bisericii una, sfântă, catolică și apostolică au fost discutate de părinții conciliari, care au elaborat Decretul despre ecumenism Unitatis redintegratio. Articolul prezintă structura documentului și aplicabilitatea lui în contextul eclezial al Diecezei de Iași și al României.

- Unitatis redintegratio, în dialog cu Mons. Eleuterio F. Fortino

Refacerea unității creștinilor a fost unul dintre principalele scopuri ale Conciliului al II-lea din Vatican. Acest document a reprezentat aderarea oficială a Bisericii Catolice la mișcarea ecumenică. Realizarea unității Bisericii este un angajament eclezial, și nu o inițiativă privată a unei singure persoane. După ce tratează despre ecumenism și relațiile dintre Biserica Catolică și frații despărțiți, Conciliul vrea să ofere tuturor membrilor Bisericii Catolice ajutoarele, căile și mijloacele necesare pentru restabilirea unității. Metodele practice pe care le oferă documentul sunt rugăciunea și dialogul direct cu ceilalți creștini. Aprobarea acestui decret a condus la apariția Secretariatului pentru Unitatea Creștinilor și la elaborarea unor documente referitoare la refacerea unității Bisericii.

- Wilhelm Dancă, Declarația despre relațiile Bisericii cu religiile necreștine Nostra aetate

Religiile necreștine au constituit mereu o piatră de încercare pentru Biserica lui Cristos. Istoria este impregnată de numeroase conflicte între Biserică și alte religii. Conciliul al II-lea din Vatican afirmă libertatea persoanei de a adera la o anumită religie, de a i se respecta și garanta această libertate. De asemenea, religiile trebuie să conlucreze la binele comun și la progresul societății. Prezentul articol evidențiază aceste trăsături ale documentului conciliar și le exemplifică prin diferite acțiuni concrete săvârșite în favoarea dialogului interreligios.

- Nostrae aetate, în dialog cu Eminența sa cardinalul Francis Arinze

Religiile necreștine devin din ce în ce mai prezente în viața noastră. Expansiunea religiilor necreștine și a mișcărilor religioase care provin din acestea reprezintă o reală provocare pentru creștinii catolici. Creștinii din toate țările și regiunile au nevoie să fie bine informați despre religiile care există pe teritoriul lor. Faptul că trăim într-o perioadă în care au crescut foarte mult parteneriatele între popoare a determinat Biserica Catolică să își reexamineze relațiile cu Bisericile necreștine și să propună o nouă modalitate de dialog.

*

Editura "Sapientia" anunță apariția nr. 17 al revistei "Dialog teologic", publicație bianuală a Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași, care are ca temă: Moștenirea Conciliului al II-lea din Vatican. II. Cuvântul și lumea. Numărul 17 al revistei "Dialog teologic" apare în format 17x24, are 292 de pagini și poate fi achiziționat de la toate librăriile catolice din țară, la prețul de 9 RON.

În secțiunea Comunicări sunt următoarele articole:

- Alois Bulai, Constituția dogmatică despre Revelația divină Dei Verbum

Problemele suscitate de studiul Sfintei Scripturi și evoluția exegezei în perioada dintre Conciliul Tridentin și a doua jumătate a secolului XX se află la originea Constituției dogmatice Dei verbum, unul dintre cele mai importante documente ale Conciliului al II-lea din Vatican. Documentul a oferit noi perspective în ceea ce privește înțelegerea textului biblic și a relansat exegeza catolică. Articolul oferă o evaluare obiectivă și critică a situației actuale referitoare la lectura și interpretarea problemelor și provocărilor majore la care trebuie să răspundă pastorala biblică.

- Dei Verbum, în dialog cu pr. Ignace de la Potterie

Dialogul de față subliniază importanța cuvântului lui Dumnezeu în viața Bisericii. Pe el se fundamentează viața liturgică, discursul teologic, credința și faptele de caritate. Pentru tradiția creștină, Sfânta Scriptură conține adevărul pe care Dumnezeu a dorit să-l comunice, adevărul pentru "mântuirea noastră". Părintele de la Potterie arată că, în ansamblul documentelor Conciliului al II-lea din Vatican, această constituție ocupă un loc special. Ea constituie sinteza discuțiilor despre revelație, tradiție și Sfânta Scriptură și răspunde întrebărilor firești ce privesc cuvântul lui Dumnezeu, relația dintre tradiție și Sfânta Scriptură, noțiunea de inspirație. Interviul se concentrează pe problemele majore dezbătute în această constituție dogmatică și îndeamnă la o receptare mai profundă a orizonturilor pe care ea le deschide.

- Ștefan Lupu, Decretul despre apostolatul laicilor Apostolicam actuositatem

Până la Conciliul al II-lea din Vatican creștinii laici aveau în Biserică un rol mai degrabă pasiv. Părinții conciliari au pus în lumină bogăția valorilor ce se află în conștiința credincioșilor laici, ajutorul pe care ei îl pot oferi Bisericii, îndeosebi în sectorul educativ, caritativ sau misionar, un ajutor care este de neînlocuit. Conciliul și-a propus să-i conștientizeze pe credincioșii laici de faptul că ei sunt mădulare vii ale trupului mistic și că trebuie să contribuie activ la viața Bisericii. Articolul prezintă Decretul despre apostolatul laicilor prin prisma implicațiilor acestuia în structurile celorlalte documente conciliare referitoare la membrii Bisericii.

- Apostolicam actuositatem, în dialog cu dl Guzmán Carriquiry

Decretul Apostolicam actuositatem răspunde la o necesitate esențială în Biserică, și anume aceea de a preciza rolul și locul pe care laicii îl ocupă în Biserică. Ei nu sunt niște elemente statistice, lipsite de personalitate, ci sunt membre vii ale trupului mistic al lui Cristos care este Biserica. Printr-o colaborare activă și constantă cu ierarhia și clerul, ei pot să realizeze opere frumoase de apostolat. Interviul scoate în evidență acest deziderat al decretului și oferă o interpretare obiectivă a realității concrete în care trăiesc creștinii laici și în care pot să răspândească evanghelia, mai ales, prin exemplul personal.

- Ștefan Lupu, Declarația privind libertatea religioasă Dignitatis humanae

Libertatea religioasă, înțeleasă ca refuzul oricărei constrângeri umane în ceea ce privește atitudinea omului în raportul său cu Dumnezeu, a fost un subiect delicat în istoria umanității. În timpurile recente, ea a fost definită ca un drept fundamental al omului și trebuie tratată ca atare. Conciliul al II-lea din Vatican a făcut cunoscută demnitatea persoanei umane, care se exprimă și prin intermediul libertății religioase, al cărei temei este revelația. Articolul analizează conceptul de libertate și îl transferă în sfera religioasă arătând implicațiile acesteia în viața de credință.

- Dignitatis humanae, în dialog cu PS Clemente Riva

Unul din aspectele definitorii pentru omenire este trăirea religioasă. Dimensiunea religioasă nu este ceva adăugat omului, ci un dar înnăscut. De aceea, ea nu trebuie să fie niciodată constrânsă de factorii socio-culturali. Dialogul arată că părinții conciliari, conștienți de problemele încălcării libertății religioase, au votat Declarația despre libertatea religioasă Dignitatis humanae, care constituie o contribuție majoră la buna conviețuire a oamenilor, nu numai ca răspuns la semnele timpului, ci și ca explicitare a principiilor evanghelice. Declarația Dignitatis humanae răspunde provocărilor contemporane: libertatea religioasă, toleranța, raportul Biserică - stat, ateismul practic, evanghelia și omul modern.

- Ștefan lupu, Decretul privind activitatea misionară a Bisericii Ad gentes

Misionarismul a fost o caracteristică de bază a Bisericii și a rămas principala modalitate de răspândire a evangheliei. Decretul despre activitatea misionară a Bisericii Ad gentes a deschis un nou drum pentru reflecția și activitatea misionară, fiind rodul mai multor redactări și discuții. Articolul prezintă structura documentului și inserarea acestuia în viața Bisericii.

- Ad gentes, în dialog cu pr. Jesus Lopez Gay

Încă de la întemeierea sa, Biserica a fost trimisă de Cristos să vestească evanghelia lumii întregi. Conștienți de această misiune a Bisericii și de noile probleme cu care se confruntau misionarii, participanții la Conciliu au elaborat Decretul privind activitatea misionară a Bisericii Ad gentes. Acest dialog prezintă etapele elaborării documentului, conținutul și structura sa, dar și noutatea pe care o aduce decretul în domeniul misiologiei. Dimensiunea misionară a Bisericii, considerată ca o componentă esențială a Bisericii, este explicată acum în lumina relației trinitare.

- Lucian Farcaș, Constituția pastorală privind Biserica în lumea contemporană Gaudium et spes

Unul din principalele scopuri ale Conciliului al II-lea din Vatican a fost acela de a arăta cine este Biserica și care este mesajul pe care ea vrea să-l ofere omenirii de astăzi. Criza valorilor contemporane, explozia tehnologică și informațională, schimbarea sistemului valoric moral, au fost aspecte pe care părinții conciliari le-au avut în vedere atunci când au elaborat Constituția pastorală Gaudium et spes. Elaborarea acestui document esențial a fost urmată de multe critici legate îndeosebi de modalitățile dialogului cu "lumea" și de receptarea Bisericii de către societate. Articolul dezvoltă o prezentare trilaterală: procesul generării constituției, analiza documentului și a ecourilor pe care le-a generat și interpretările noi legate de schimbarea unor valori sociale și morale.

- Gaudium et spes, în dialog cu Mons. Lorenzo Chiarinelli

Gaudium et spes a fost un document mult așteptat care a dat naștere unor controverse aprigi. La elaborarea acestuia au lucrat intens un grup de părinți conciliari care au prelucrat faimoasa Schemă XIII, printre aceștia fiind și arhiepiscopul de Cracovia, Karol Woityla. Interviul prezintă intenția Conciliului cu privire la acest document, cum s-au desfășurat lucrările de elaborare ale acestuia și cum poate fi citit astăzi în funcție de semnele timpului, după 40 de ani de la promulgare (7 decembrie 1965).

- Mihai Patrașcu, Decretul privind mijloacele de comunicare socială Inter mirifica

Comunicarea este o activitate specifică omului și este indispensabilă structurilor civilizate. A comunica înseamnă a informa, a răspândi un conținut informativ care contribuie la dezvoltarea celuilalt. Biserica și-a dat seama de puterea mijloacelor de comunicare socială, de serviciile pe care acestea le pot aduce pentru răspândirea evangheliei. Conciliul al II-lea din Vatican a promulgat Decretul Inter mirifica prin care scoate în evidență natura vie a realității Bisericii și necesitatea de a o comunica opiniei publice. Prezentul articol analizează contextul istoric în care a apărut documentul, aplicabilitatea lui pe termen lung și posibilitățile imense pe care le oferă utilizarea corectă a mijloacelor mass-media.

- Inter mirifica, în dialog cu pr. Mariano Fazio

Biserica a fost preocupată mereu de fenomenul comunicativ. Schimbările aduse de mijloacele de comunicare socială în secolul al XX-lea au determinat părinții conciliari să elaboreze Decretul privind mijloacele de comunicare socială Inter mirifica. În acest interviu se subliniază problemele ce au condus la elaborarea documentului, modul în care acesta este structurat și noua concepție a Bisericii referitoare la mijloacele de comunicare socială. Dezvoltarea tehnologică ce a avut loc în domeniul comunicațiilor sociale este considerată de Biserică ca o manifestare a participării omului la puterea creatoare a lui Dumnezeu. Importanța acestui decret este demonstrată de modul în care a fost pus în aplicare de Papa Paul al VI-lea și de succesorul său, papa Ioan Paul al II-lea.

- Mihai Patrașcu, Decretul privind reînnoirea vieții călugărești Perfectae caritatis

Istoria Bisericii a cunoscut o înflorire spirituală deosebită în urma apariției institutelor de viață consacrată. Acestea au carisme proprii și contribuie la răspândirea evangheliei prin trăirea sfaturilor evanghelice în lume. Părinții conciliari au dorit reînnoirea vieții călugărești în spiritul unei ascultări mai atente față de șoaptele Duhului Sfânt și față de cerințele actuale ale societății. Articolul evidențiază caracterul pastoral și normele fundamentale ale reînnoirii trăirii vieții consacrate.

- Perfectae caritatis, în dialog cu pr. Arnaldo Pigna

Interviul tratează despre necesitatea înnoirii vieții spirituale și despre încercările întreprinse de Biserică în favoarea acestei înnoiri. Părintele Arnaldo Pigna subliniază faptul că Biserica a răspuns problemelor omului din orice epocă. Prin decretul Perfectae caritatis, Biserica cheamă la reînnoire spirituală atât clerul, cât și credincioșii în vederea unei unități și armonii bazată pe caritate. Conciliul oferă indicații precise pentru a fi puse în practică: lupta împotriva formalismului, urmarea lui Cristos, întoarcerea la evanghelie. După conciliu, papii împreună cu episcopii au reafirmat această necesitate, îndemnând la un stil de viață bazat pe activitatea caritabilă.

- Mihai Patrașcu, Declarația privind educația religioasă Gravissimum educationis

În decursul existenței sale Biserica a fost inițiatoarea a numeroase opere de caritate, de cultură și de civilizație, care au contribuit la progresul omenirii. În felul acesta, ea și-a împlinit misiunea de Mamă spirituală a omenirii. Declarația Gravissimum educationis pune bazele unei atitudini cu adevărat noi și clarvăzătoare a Bisericii în fața problemelor educației în lumea modernă. Această atitudine, precum și consecințele ce decurg din această analiză constituie obiectul prezentului articol.

- Gravissimum educationis, în dialog cu P.S. José Saraiva Martins

Educația catolică a cunoscut o dezvoltare impresionantă de-a lungul istoriei. Ea s-a aflat mereu în atenția Bisericii, dar, în special, la Conciliul al II-lea din Vatican, când s-a discutat necesitatea reformării spiritului educației, plecând de la tradiția înrădăcinată în evanghelie. Interviul accentuează aceste discuții și evidențiază mai ales conceptul comunitar al procesului educațional, în care empatia profesor-elev este esențială pentru formarea atât a celui educat, cât și a educatorului.

- Ariel Álvares Valdés, De ce evanghelistul Ioan nu descrie exorcismele lui Isus?

Autorul acestui articol arată că exorcismele au fost îmbrăcate mereu de o aură de mister, în care fantezia și curiozitatea au dat naștere la fel și fel de închipuiri, în mare parte departe de adevăr. Dar exorcismele nu sunt parade, spectacole, senzații. Ele sunt o realitate ce trebuie să ne îndemne la reflecție, la o privire obiectivă asupra forțelor Celui Rău. Evangheliile sinoptice ne prezintă șase cazuri de exorcizări, pe când Evanghelia după sfântul Ioan păstrează o tăcere absolută. Ioan nu a dorit să facă publice exorcismele lui Isus, deoarece acestea i-au produs multe necazuri. Isus era văzut mai degrabă ca un taumaturg, ca un magician, deoarece în timpul său mulți iudei se ocupau cu ritualuri magice egiptene de exorcizare. In final, articolul subliniază faptul că sfântul Ioan nu a dorit să prezinte exorcismele lui Isus în Evanghelia pe care a redactat-o, deoarece nu a voit ca Isus să apară ca un magician, ci ca învățător și mântuitor al lumii.

- Vittorio Possenti, Fondamenti religiosi e laici della democrazia

Analizând fenomenul democrației, Vittorio Possenti expune fundamentele religioase și laice ale democrației. O adevărată democrație, care vrea să deschidă granițele unei lumi civilizate trebuie să păstreze sentimentul de apartenență la umanitate. Autorul crede că democrația trebuie să stea departe de tentația fundamentalismului, trebuie să promoveze persoana, nu formele de egoism. Democrația are nevoie de religie, dacă vrea un om integral (unui om nu-i poți nega dimensiunea religioasă). Drepturile omului ar trebui să fie principalul program al unei democrații. Autorul subliniază unele dintre principiile democrației: tratarea persoanei ca scop nu ca mijloc (omul este în lume, dar nu este al lumii), formarea unui popor în care să fie respectate atât dreptul natural, cât și cel pozitiv, libertatea responsabilă, o etică ce favorizează binele comun, participarea la viața publică. Articolul pledează pentru o democrație echilibrată, care are în centrul ei persoana.

- Nils Gyons, Misiunea în America Latină

America Latină este unul din cele mai sărace continente de pe glob. Cu o populație de 500 de milioane de locuitori, această zonă se confruntă cu probleme sociale grave cum ar fi traficul de droguri, dictatori, războaie civile, lupte de gherilă, boli de nutriție etc. În acest articol se arată că, în ciuda unor aspecte contradictorii, Biserica Catolică este reprezentată foarte bine, majoritatea populației fiind catolică. Realitatea Americii Latine este foarte dură, dar Biserica desfășoară aici o activitate misionară foarte rodnică, iar chemările la viața de apostolat sunt numeroase. Acest continent foarte viu și diversificat ca mentalitate, cultură sau raportare la cerințele vieții contemporane, reprezintă o sferă de interes și de speranță pentru Biserică.

- Alois Bișoc, Misiunea Bisericii în lumea contemporană

Biserica este o realitate complexă ce a căutat dintotdeauna să vină în întâmpinarea nevoilor societății. Trăind într-o nouă epocă a istoriei umane, Biserica nu poate să rămână indiferentă la impulsurile pe care le primește din partea societății. Fără să-și renege identitatea și tradiția, ea a propus omenirii, prin lucrările Conciliului al II-lea din Vatican, o nouă imagine a lui homo Ecclesiae. Articolul evidențiază problemele lumii actuale și raportarea concretă a Bisericii la acestea, atât în timpul Conciliului, cât, mai ales, în perioada postconciliară.

- Mario Girardi, "L'amore carattere proprio del cristiano": le origini della spiritualità identitaria di s. Basilio

Fraternitățile monastice au apărut ca urmare a conștientizării rolului fundamental pe care evanghelia trebuie să-l joace în viața fiecărui creștin. Autorul acestui articol arată că iubirea trebuie să fie caracterul unei trăiri cu adevărat creștine, iar printre cei care au înțeles acest lucru se numără doi promotori ai vieții comunitare: sfântul Vasile cel Mare și sfântul Benedict, ale căror reguli au reprezentat o bogăție pentru viața spirituală a Bisericii. Prezentul articol subliniază că iubirea constituie caracterul propriu al creștinului și că sfântul Vasile cel Mare își fundamentează această învățătură pe Sfânta Scriptură, în special pe scrierile sfântului Paul.

Revista se încheie cu secțiunea Recenzii.

*

Dialog teologic VIII/16 (2005)
Ed. "Sapientia", 2006, ISSN 1453-8075, 17x24 cm, 250 p., 9 RON

Dialog teologic IX/ 17 (2006)
Ed. "Sapientia", 2006, ISSN 1453-8075, 17x24 cm, 292 p., 9 RON


 

lecturi: 45.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat