Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu cu papa Benedict al XVI-lea

Interviu acordat de papa Benedict al XVI-lea pentru canalele de radio și televiziune Bayerischer Rundfunk (ARD), ZDF, Deutsche Welle, Radio Vatican. Originalul în limba germană realizat la Castelgandolfo sâmbătă, 5 august 2006, a fost difuzat începând cu duminică, 13 august, ora 19.15. Interviul a fost acordat în vederea călătoriei apostolice pe care Benedict al XVI-a o va face în landul Bavaria din Germania de la 9 la 14 septembrie a.c., când va vizita München, Altötting și Regensburg. Traducerea în limba română a fost publicată pe situl Radio Vatican în ziua de 13 august.

* * *

"Ce frumos este să crezi, să descoperi chipul uman al lui Dumnezeu în Isus Cristos"

• Sfinte Părinte, în septembrie veți vizita Germania, sau mai precis, firește, Bavaria. "Papa simte nostalgia pentru patria sa", așa au relatat colaboratorii în cursul pregătirii. Ce teme veți aborda în mod special în timpul vizitei, iar noțiunea de patrie face parte din valorile pe care le veți propune în mod deosebit?

Desigur. Motivul vizitei era tocmai faptul că doream să văd încă o dată locurile, persoanele alături de care am crescut, care m-au marcat și mi-au format viața, și că voiam să mulțumesc acestor persoane. Bineînțeles, să exprim și un mesaj care să meargă dincolo de ținutul meu, cum este coerent cu ministerul meu. Am lăsat ca temele să-mi fie indicate foarte simplu de sărbătorile liturgice. Tema fundamentală este că noi trebuie să-l redescoperim pe Dumnezeu și nu un Dumnezeu oarecare, dar pe Dumnezeul cu chip uman, deoarece când îl vedem pe Isus Cristos, îl vedem pe Dumnezeu. Plecând de la aceasta trebuie să găsim căile pentru a ne întâlni în familie, între generații și apoi și între culturi și popoare, precum și căile pentru reconciliere și conviețuire pașnică în această lume, și căile ce conduc spre viitor. Aceste căi spre viitor nu le găsim dacă nu primim lumină de sus. Prin urmare nu am ales teme foarte specifice, ci, pentru a spune astfel, liturgia însăși mă călăuzește să exprim mesajul fundamental al credinței, care, evident, se înscrie în actualitatea de astăzi, în care vrem înainte de toate să căutăm colaborarea dintre popoare și căile posibile spre reconciliere și pace".

• Ca papă, sunteți responsabil pentru Biserică în lumea întreagă. Dar, natural, vizita vă face să vă îndreptați atenția și la situația catolicilor din Germania. Acum, toți observatorii concordă că atmosfera este bună, și datorită alegerii dumneavoastră. Însă, natural, problemele vechi au rămas, doar pentru a da câteva exemple: tot mai puțini practicanți, din ce în ce mai puține botezuri, mai ales o tot mai mică influență asupra vieții sociale. Cum vedeți situația actuală a Bisericii Catolice în Germania?

Aș zice înainte de toate că Germania aparține Occidentului, deși cu un colorit caracteristic, iar azi în lumea occidentală trăim un val de nou drastic iluminism sau laicitate, oricum s-ar vrea să se cheme. A crede a devenit mai dificil, fiindcă lumea în care ne găsim este făcută complet de noi înșine și în ea Dumnezeu, pentru a spune astfel, nu mai apare direct. Nu se mai bea direct de la izvor, ci din recipientul care se prezintă deja umplut și așa mai departe. Oamenii și-au construit ei înșiși lumea și a-l găsi pe El în spatele acestei lumi a devenit mai dificil. Aceasta nu e un lucru specific Germaniei, ci este ceva ce se verifică în toată lumea, în special în cea occidentală. Pe de altă parte, astăzi Occidentul este marcat puternic de alte culturi în care elementul religios original este foarte puternic, și care s-au îngrozit de răceala față de Dumnezeu pe care o întâlnesc în Occident. Această prezență a sacrului în alte culturi, deși voalată în multe feluri, atinge din nou lumea occidentală, ne atinge pe noi, care ne găsim la răscrucea atâtor culturi. Din adâncul omului în Occident, și în Germania, se înalță mereu din nou cererea de ceva "mai mare". Vedem că în tineret există căutarea unui "mai mult", vedem că într-un anumit mod fenomenul-religie - cum se spune - revine, deși este vorba despre o mișcare de căutare, adeseori, mai degrabă indeterminată. Dar cu toate acestea, Biserica este din nou prezentă, credința se oferă ca răspuns. Eu consider că tocmai această vizită, ca și cea efectuată deja la Köln, este o oportunitate prin care să se vadă că a crede este frumos, că bucuria unei mari comunități universale posedă o forță antrenată, că în spatele ei există ceva important și că prin urmare împreună cu noile mișcări de căutare sunt și noi ajungeri la credință, ce ne conduc pe unii spre alții, și care sunt pozitive și pentru societate în ansamblul ei.

• Sfinte Părinte, exact cu un an în urmă erați la Köln cu tinerii, și cred că ați experimentat faptul că tineretul este extraordinar de disponibil să primească, și că personal ați fost primit foarte bine. În această apropiată călătorie, purtați poate un mesaj special pentru tineri?

Înainte de toate aș zice că sunt foarte fericit că există tineri care vor să stea împreună în credință, și care vor să facă ceva bun. Disponibilitatea pentru bine este foarte puternică în tineret, e de ajuns a se gândi la multe forme de voluntariat. Angajarea pentru a oferi în prima persoană o contribuție proprie celor nevoiași ai lumii, e un lucru mare. Un prim impuls poate fi deci acela de a-i încuraja la aceasta: Mergeți înainte! Căutați ocazii pentru a face binele! Lumea are nevoie de această voință, are nevoie de această angajare! Și apoi, poate un cuvânt deosebit ar fi acesta: curajul unor decizii definitive! În tinerețe e multă generozitate, dar în fața riscului de a se angaja pentru o viață întreagă, fie în căsătorie, fie în preoție, se simte frică. Lumea este în mișcare în mod dramatic: acum pot dispune încontinuu de viața mea întreagă cu toate evenimentele ei viitoare imprevizibile; printr-o decizie definitivă nu-mi leg eu libertatea și nu mă lipsesc de libertatea de mișcare? A retrezi curajul de a îndrăzni decizii definitive, care în realitate sunt singurele care pot face posibilă creșterea, mersul înainte și realizarea a ceva mare în viață, singurele care nu distrug libertatea, dar îi oferă direcția justă în spațiu. A risca aceasta, acest salt în ceea ce este definitiv - pentru a spune astfel - și cu aceasta a primi pe deplin viața, este ceva care aș fi bucuros să pot comunica.

• Sfinte Părinte, o întrebare asupra situației politicii externe. Speranța de pace în Orientul Mijlociu, săptămânile trecute, a devenit din nou mult prea mică. Ce posibilități vedeți pentru Sfântul Scaun în raport cu situația actuală? Ce influență pozitivă puteți exercita asupra situației, asupra evoluțiilor în Orientul Mijlociu?

Natural, nu avem nici o posibilitate politică, și nici nu vrem vreo putere politică. Dar vrem să apelăm la creștini și la toți cei care se simt într-un mod oarecare interpelați de cuvântul Sfântului Scaun, pentru ca să fie mobilizate toate forțele care recunosc că războiul este cea mai rea soluție pentru toți. Nu aduce nimănui nimic, nici măcar aparenților biruitori. Noi o știm foarte bine în Europa, în urma celor două războaie mondiale. Ceea ce ne trebuie tuturor este pacea. Există o comunitate creștină puternică în Liban, există creștini în rândul arabilor, sunt creștini în Israel și creștini din toată lumea se angajează pentru aceste țări dragi nouă tuturor. Există forțe morale care sunt gata să facă să se înțeleagă faptul că singura soluție este că trebuie să trăim împreună. Aceste forțe vrem să le mobilizăm: politicienii trebuie să afle căile pentru ca acest lucru să se poată realiza cât mai repede posibil și mai ales în mod durabil.

• Ca episcop al Romei, sunteți succesor al sfântului Petru. Ministerul lui Petru cum poate fi arătat în mod apropiat în timpurile de azi? Cum vedeți raportul de tensiune și de echilibru dintre primatul papei pe de o parte și colegialitatea episcopilor pe de alta?

Un raport de tensiune și de echilibru există, firește și noi spunem că trebuie să existe. Multiplicitatea și unitatea trebuie să-și regăsească mereu raportul reciproc iar acest raport trebuie să se înscrie într-un mod mereu nou în situațiile schimbătoare ale lumii. Astăzi avem o nouă polifonie a culturilor în care Europa nu mai este singură determinantă, dar comunitățile creștine din diferitele continente capătă greutatea lor proprie, propria lor culoare. Trebuie să învățăm încontinuu această fuziune a diferitelor componente. De aceea am dezvoltat diverse instrumente: așa-numitele vizite ad limina ale episcopilor, care au existat mereu, sunt acum utilizate mult mai mult pentru a vorbi într-adevăr cu toate instanțele Sfântului Scaun și cu mine. Eu vorbesc personal cu fiecare episcop. Am vorbit deja cu aproape toți episcopii din Africa și cu mulți dintre cei din Asia. Acum vor veni cei din Europa Centrală, Germania, Elveția și în aceste întâlniri, în care tocmai centrul și periferia se regăsesc împreună, într-un schimb sincer, iar eu consider că se intensifică raportul reciproc corect în această tensiune echilibrată. Avem și alte instrumente, precum sinodul, consistoriul, pe care eu acum îl voi ține regulat și pe care aș vrea să-l dezvolt, în care, chiar și fără o mare ordine de zi, se pot discuta împreună problemele actuale, căuta soluții. Știm pe de o parte că papa nu este deloc un monarh absolut, dar trebuie - pentru a spune astfel - să personifice totalitatea care se pune împreună în ascultarea lui Cristos. Dar faptul de a fi conștienți că e nevoie de o instanță unificatoare, care să garanteze și independența forțelor politice și ca "creștinismele" să nu se identifice prea mult cu naționalitățile, această conștiință, că e nevoie de o asemenea instanță superioară și mai amplă, care creează unitate în integrarea dinamică a întregului, și pe de altă parte primește și promovează multiplicitatea, această conștiință este foarte puternică. De aceea cred că există cu adevărat o adeziune intimă la ministerul petrin ce se exprimă în voința de a o dezvolta mai departe, astfel încât să răspundă atât voinței Domnului cât și nevoilor timpurilor.

• Germania ca țară a Reformei este evident marcată în mod deosebit de raporturile dintre diferitele confesiuni. Raporturile ecumenice sunt o realitate sensibilă ce întâmpină adeseori noi dificultăți. Ce posibilități vedeți pentru a ameliora raportul cu Biserica evanghelică, sau ce dificultăți vedeți pe această cale?

Poate este important să spun înainte de toate că Biserica evanghelică prezintă o însemnată varietate. În Germania avem, dacă nu greșesc, trei comunității majore: Luterani, Reformați, Uniunea Prusiană. În afară de aceasta, astăzi se formează și numeroase Biserici libere (Freikirchen) și, în cadrul Bisericilor clasice, mișcări, precum "Biserica mărturisitoare" și altele. Este vorba prin urmare și de un ansambul de multe voci, cu care trebuie să intrăm în dialog în căutarea unității cu respect pentru multiplicitatea vocilor, și cu care vrem să colaborăm. Cred că primul lucru de făcut este ca în această societate să ne preocupăm toți împreună de a face clare, de a găsi și traduce în practică marile linii călăuzitoare etice, și astfel să garantăm consistența etică a societății, fără care ea nu poate realiza scopul politicii, care este dreptatea pentru toți, buna conviețuire, pacea. În acest sens cred că se întâmplă deja mult, că noi deja ne găsim într-adevăr împreună pe fundamentul creștin comun în fața marilor provocări morale. Natural este vorba apoi de a-l mărturisi pe Dumnezeu într-o lume, care are dificultăți în a-l găsi, cum am spus deja, și de a-l face vizibil pe Dumnezeu în chipul uman al lui Isus Cristos și de a oferi oamenilor accesul la acele izvoare, fără care morala devine sterilă și își pierde reperele, și de a dărui bucuria, deoarece nu suntem izolați în această lume. Doar în felul acesta se naște bucuria în fața măreției omului, care nu este un produs nereușit al evoluției, ci chip al lui Dumnezeu. Trebuie să ne mișcăm pe aceste două planuri - să spunem - cel al marilor referințe etice și cel care arată - plecând din interior și orientându-ne spre ele - prezența lui Dumnezeu, a unui Dumnezeu concret. Dacă o facem, și mai ales dacă în fiecare dintre grupările noastre căutăm să nu trăim credința în mod particularist, dar pornind mereu de la fundamentele sale cele mai profunde, atunci poate nu vom ajunge atât de repede la manifestări exterioare de unitate, ci ne vom maturiza spre o unitate interioară, care, dacă Dumnezeu vrea, va purta într-o zi și la forme externe ale unității.

• Tema - Familia. Cu aproximativ o lună în urmă erați la Valencia pentru Întâlnirea Mondială a Familiilor. Cine a ascultat cu atenție - cum am încercat să facem noi la Radio Vatican - a notat că nu ați pronunțat niciodată cuvântul "căsătorii homosexuale", nu ați pomenit niciodată despre avort, nici despre anticoncepție. Observatori atenți și-au zis: interesant! Evident, aveați intenția să anunțați credința și nu să cutreierați lumea ca "apostol al moralei". Ne puteți comenta aceasta?

Firește că da. Înainte de toate trebuie să spun că eu aveam în total de două ori câte 20 de minute de timp pentru a vorbi. Și dacă cineva are atât de puțin timp nu poate începe prin a spune "Nu". Trebuie știut înainte de toate cu adevărat ce vrem, nu-i așa? Iar creștinismul, catolicismul, nu este o acumulare de interdicții, ci o opțiune pozitivă. Și e foarte important ca aceasta să se vadă din nou, întrucât atare conștiință a dispărut astăzi aproape complet. S-a auzit spunându-se atât de mult despre ce nu e permis, încât acum trebuie să spunem: dar noi avem o idee pozitivă de propus, că bărbatul și femeia sunt făcuți unul pentru alta, că scara - să spunem astfel -: sexualitate, eros, agape indică dimensiunile iubirii și că pe această cale crește mai întâi căsătoria, ca întâlnire dintre bărbat și femeie, plină de fericire și de binecuvântare și apoi familia, care garantează continuitatea între generații, în care generațiile se reconciliază între ele și în care și culturile se pot întâlni. Înainte de toate, așadar, este important să se pună în relief ceea ce vrem. În al doilea rând, se poate apoi vedea și pentru ce noi nu vrem ceva. Eu cred că trebuie să vedem și să reflectăm, că nu e o invenție catolică faptul că bărbatul și femeia sunt făcuți unul pentru alta, pentru ca omenirea să continue să trăiască: știu aceasta toate culturile. În ceea ce privește avortul, el nu intră în a șasea, ci în porunca a cincea: "Să nu ucizi!". Și acest lucru trebuie să-l presupunem, evident, și trebuie să repetăm mereu: persoana umană începe în sânul matern și rămâne persoană umană până la ultima sa respirație. Omul trebuie să fie mereu respectat ca om. Dar acest lucru devine mai clar dacă mai întâi s-a spus pozitivul.

• Sfinte Părinte, întrebarea mea se leagă într-un anume mod cu cea a părintelui von Gemmingen. În toată lumea credincioșii așteaptă de la Biserica Catolică răspunsuri la probleme globale mai urgente, ca SIDA și suprapopulația. Pentru ce Biserica Catolică insistă atât de mult asupra moralei mai degrabă decât asupra unor încercări de rezolvare concretă a acestor probleme cruciale ale umanității, de exemplul în continentul african?

Da, aceasta e problema: insistăm într-adevăr atât de mult asupra moralei? Eu aș zice - m-am convins din ce în ce mai mult în dialogul cu episcopii africani - că chestiunea fundamentală, dacă vrem să facem pași înainte în acest domeniu, se cheamă educație, formare. Progresul poate fi progres adevărat numai dacă servește persoanei umane și dacă persoana umană însăși crește, nu crește doar puterea sa tehnică, ci și capacitatea sa morală. Cred că adevărata problemă a situației noastre istorice este echilibrul dintre creșterea incredibil de rapidă a puterii noastre tehnice și cea a capacității noastre morale, care nu a crescut în mod proporțional. De aceea, formarea persoanei umane este adevărata rețetă, cheia, aș zice, a toate, și aceasta este și calea noastră. Această formare are - pentru a spune pe scurt - două dimensiuni. Înainte de toate, bineînțeles, trebuie să învățăm, să dobândim știință, capacitate, know-how cum se obișnuiește să se spună. În această direcție Europa, și în ultimele decenii America, au făcut mult, și este un lucru important. Dar dacă se răspândește numai "know-how", dacă se învață doar cum să se construiască și să se folosească mașinile, și cum se utilizează mijloacele anticoncepționale, atunci nu trebuie să ne mirăm că la sfârșit ne găsim cu războaiele și epidemiile de SIDA. Avem nevoie de două dimensiuni: e nevoie în același timp de formarea inimii - dacă pot să mă exprim așa - prin care persoana umană capătă repere și învață astfel și să folosească bine tehnica sa. Și aceasta încercăm să facem. În toată Africa și în multe țări din Asia avem o mare rețea de școli de orice grad, unde înainte de toate se poate învăța, se poate dobândi adevărată cunoștință, capacitate profesională, și prin aceasta ajunge la autonomie și libertate. Dar în aceste școli noi încercăm tocmai nu numai să comunicăm "know-how", ci să formăm persoane umane, care vor să se reconcilieze, care să știe că trebuie să construiască nu să distrugă, și care să aibă puncte de referință necesare pentru a ști să convingă. În mare parte a Africii relațiile dintre musulmani și creștini sunt exemplare. Episcopii au format comitete comune împreună cu musulmanii pentru a vedea cum să stabilească pace în situațiile de conflict. Și această rețea de școli, de ucenicie și de formare umană, care este foarte importantă, e completată de o rețea de spitale și de centre de asistență care ajunge în mod capilar și în satele cele mai îndepărtate. În multe locuri și după distrugerile războiului, Biserica este unica forță care a rămas intactă. Aceasta este o realitate! Și unde se oferă îngrijiri, se tratează și de SIDA, iar pe de altă parte se oferă educație, care ajută la a stabili raporturi juste cu ceilalți. Cred, în consecință, că ar trebui corectată imaginea potrivit căreia noi semănăm în jurul nostru doar interdicții rigide, "nu". Chiar în Africa se lucrează mult, pentru ca diferitele dimensiuni ale formării să se poată integra și deveni astfel posibilă depășirea violenței și a epidemiilor, între care trebuie enumerate și malaria și tuberculoza.

Sfinte Părinte, creștinismul s-a răspândit în toată lumea pornind din Europa. Acum, mulți consideră că viitorul Bisericii se găsește în celelalte continente. E adevărat? Sau, cu alte cuvinte, ce viitor are creștinismul în Europa, unde pare să se reducă la o afacere privată a unei minorități?

Înainte de toate aș vrea să introduc unele nuanțe. Într-adevăr, cum știm, creștinismul s-a născut în Orientul Apropiat. Timp îndelungat dezvoltarea sa principală a rămas acolo și s-a răspândit în Asia mult mai mult decât ne gândim noi astăzi după schimbările purtate de islam. Pe de altă parte tocmai din acest motiv axa sa s-a deplasat sensibil spre Occident și Europa, iar Europa - și suntem mândri și ne bucurăm de aceasta - a dezvoltat mai departe creștinismul în marile sale dimensiuni atât intelectuale cât și culturale. Dar cred că este important să ne amintim de creștinii din Orient, fiindcă există pericolul ca ei, care au fost mereu o minoritate importantă încă, în raport rodnic cu mediul înconjurător, acum emigrează. Există marele pericol ca tocmai aceste locuri de origine ale creștinismului să rămână lipsite de creștini. Mă gândesc că trebuie să-i ajutăm mult pentru ca ei să poată rămâne. Dar să venim acum la întrebarea pe care ați pus-o. Europa a devenit, desigur, centrul creștinismului și al mișcării sale misionare. Astăzi celelalte continente, celelalte culturi, intră cu pondere egală în concertul istoriei lumii. Astfel crește numărul vocilor Bisericii, și aceasta e bine. Este bine că se pot exprima diferitele temperamente, diferitele daruri ale Africii, Asiei, Americii, în special și ale Americii Latine. Toți, firește, sunt atinși nu numai de cuvântul creștinismului, ci și de mesajul secular al acestei lumi, care poartă și în celelalte continente încercarea explozivă prin care am trecut noi. Toți episcopii din celelalte părți ale lumii spun: avem nevoie încă de Europa, chiar dacă Europa este doar o parte dintr-un tot mai mare. Noi purtăm încă răspunderea care ne vine din experiențele noastre, din știința teologică ce s-a dezvoltat aici, din experiența noastră liturgică, din tradițiile noastre și din experiențele noastre ecumenice pe care le-am acumulat: totul este foarte important și pentru celelalte continente. De aceea, astăzi este important ca noi să nu capitulăm, compătimindu-ne și spunând: "Iată, suntem doar o minoritate, să căutăm cel puțin să păstrăm micul nostru număr!". Trebuie să păstrăm viu dinamismul, să deschidem relații de schimb, încât din ele să derive noi forțe și pentru noi. Astăzi există preoți indieni și africani în Europa, și în Canada, unde mulți preoți africani lucrează într-un mod foarte interesant. Există acest schimb reciproc de a da și de a primi. Dar dacă noi în viitor primim mai mult, ar trebui și să continuăm să dăm cu un curaj și un dinamism crescând.

• Este un subiect care în parte a fost deja atins, Sfinte Părinte. Societățile moderne în deciziile importante privesc la politică și la știință, nu se orientează spre valorile creștine iar Biserica - o știm din sondaje - este considerată cel mult doar ca o voce care avertizează sau de-a dreptul frânează. Biserica nu ar trebui să iasă din această poziție defensivă și să asume o atitudine mai pozitivă cu privire la viitor și la construirea lui?

Aș zice că în orice caz avem misiunea noastră de a scoate mai bine în relief ceea ce noi vrem pozitiv. Și aceasta trebuie să o facem înainte de toate în dialogul dintre culturi și religii, deoarece, cum mi se pare că am spus deja, continentul african, sufletul african și sufletul asiatic sunt îngrozite de răceala raționalității noastre. Este important să vadă că la noi nu este doar aceasta. În mod reciproc este important ca lumea noastră laicistă să-și dea seama că credința creștină nu este o piedică, ci o punte pentru dialogul cu celelalte lumi. Nu este just a gândi că cultura pur rațională, datorită toleranței sale, are o abordare mai facilă cu celelalte religii. Ei îi lipsește în mare parte "organul religios", și prin aceasta punctul de legătură, de la care și spre care plecând, ceilalți vor să intre în relație. De aceea, trebuie, putem arăta că tocmai pentru noua interculturalitate în care trăim, raționalitatea pură desprinsă de Dumnezeu nu este de ajuns, ci e nevoie de o raționalitate mai amplă, care vede pe Dumnezeu în armonie cu rațiunea, și este conștientă că credința creștină care s-a dezvoltat în Europa este și un mijloc care îndreaptă spre confluență rațiunea și cultura pentru a le integra cu acțiunea într-o viziune unitară și comprehensivă. În acest sens, cred că avem o mare sarcină, adică aceea de a arăta că acest cuvânt, pe care noi îl posedăm, nu aparține - pentru a spune astfel - vechiturilor istoriei, ci e necesar tocmai astăzi.

• Sfinte Părinte, vorbim despre călătoriile dumneavoastră. Stând în Vatican, probabil vă este greu să stați puțin cam departe de oameni și separat de lume, chiar și aici în ambianța deosebit de frumoasă de la Castelgandolfo. Dar peste puțin timp veți împlini 80 de ani. Credeți că, prin ajutorul lui Dumnezeu, să mai puteți face multe călătorii? Aveți deja o idee pe care anume ați vrea să le efectuați? În Țara Sfântă, în Brazilia? Știți deja unde?

Sincer vorbind, nu mă simt atât de singur. Natural, sunt și zidurile care - dacă putem spune astfel - îngreunează accesul, dar există și o "familie pontificală", în fiecare zi sunt multe vizite, mai ales când mă aflu la Roma. Vin episcopii, alte persoane, au loc vizite de stat, vizitele unor personalități care însă vor să vorbească cu mine personal și nu numai despre chestiuni politice. În această privință au loc o mulțime de întâlniri care, mulțumesc lui Dumnezeu, îmi sunt dăruite încontinuu. Și este important ca scaunul succesorului lui Petru să fie un loc de întâlnire - nu-i așa? Din timpul lui Ioan al XXIII-lea apoi, pendulul s-a deplasat și în direcția cealaltă: au început papii să facă vizite. Trebuie să mărturisesc că eu nu mă simt atât de puternic încât să trec în agendă multe călătorii mari, dar acolo unde acestea fac posibilă lansarea unui mesaj, unde - să spunem astfel - răspund la o dorință reală, acolo aș vrea să merg, cu "dozajul" care-mi este posibil. Ceva este deja prevăzut: anul viitor în Brazilia are loc întâlnirea CELAM, Consiliul Episcopal Latino-American, și cred că a fi acolo este un pas important în contextul evenimentelor pe care America Latină le trăiește intens, pentru a întări speranța care este vie în acea regiune. Apoi, aș vrea să merg în Țara Sfântă și sper să o pot vizita în vremuri de pace. Iar pentru celelalte, vom vedea ce ne pregătește providența.

• Permiteți-mi să insist. Austriecii vorbesc și ei limba germană și vă așteaptă la Mariazell.

Da, este deja prevăzut. Eu am făcut această promisiune la modul cel mai simplu, cu o oarecare imprudență. Dar este un loc care mi-a plăcut atât de mult încât am spus: Da, voi reveni la Magna Mater Austriae. Desigur, aceasta a devenit imediat o promisiune, pe care o voi ține și o voi împlini cu bucurie.

• Insist din nou. Eu vă admir în fiecare miercuri, când țineți audiența generală. Vin câte 50.000 de persoane. Trebuie să fie obositor, foarte obositor. Reușiți să rezistați?

Desigur, Bunul Dumnezeu îmi dă puterea necesară. Iar când vezi primirea atât de cordială, normal, acest lucru îți dă curaj.

• Sfinte Părinte, ați spus mai sus că ați făcut o promisiune cam imprudentă. Vreți să spuneți că în slujirea pe care o îndepliniți, în ciuda obligațiilor protocolare, nu lăsați să vi se piardă spontaneitatea?

În orice caz, eu încerc, pentru că chiar dacă lucrurile sunt prestabilite, eu aș vrea să caut să păstrez și să realizez și ceva propriu, personal.

• Sfinte Părinte, femeile sunt foarte active în diversele funcții în Biserica Catolică. N-ar trebuie să devină mai vizibilă contribuția lor, chiar și în posturi de mai mare răspundere în Biserică?

Pe această temă, natural, se reflectează mult. Cum știți deja, noi credem că credința noastră, constituirea colegiului apostolilor, ne obligă și nu ne permit să conferim hirotonirea preoțească femeilor. Dar nici nu trebuie să ne gândim că în Biserică singura posibilitate de a avea vreun rol oarecare este aceea de a fi preot. În istoria Bisericii sunt foarte multe îndatoriri și funcții. Începând cu surorile sfinților părinți ai Bisericii, pentru a ajunge la evul mediu, când mari femei au desfășurat un rol determinant, până la epoca modernă. Să ne gândim la Hildegard von Bingen, care protesta cu putere față de episcopi și papă; la Ecaterina de Siena și la Brigitta a Suediei. La fel și în timpurile moderne, femeile - și noi alături de ele - trebuie să-și caute, pentru a ne exprima astfel, locul lor potrivit. Astăzi, femeile sunt prezente și în departamentele Sfântului Scaun. Dar există o problemă juridică: jurisdicția, adică faptul prin care, potrivit dreptului canonic, puterea de a lua decizii obligatorii sub aspect juridic este legată de ordinul sacru. Din acest punct de vedere, sunt anumite limite, dar eu cred că femeile înseși, prin elanul și forța lor, cu superioritatea lor, cu ceea ce aș defini "puterea lor spirituală", vor ști să-și facă un spațiu propriu. Și noi ar trebui să încercăm să avem o atitudine de ascultare față de Dumnezeu, pentru ca să nu fim noi cei care-l împiedicăm, ci, dimpotrivă, să ne bucurăm ca elementul feminin să obțină în Biserică locul de eficacitate deplină care i se cuvine, începând de la Maica lui Dumnezeu și de la Maria Magdalena.

• Sfinte Părinte, mai recent se vorbește de o nouă fascinație a catolicismului. Care este, așadar, vitalitatea și capacitatea de viitor a acestei instituții, de altfel, foarte veche?

Aș spune că deja întregul pontificat al lui Ioan Paul al II-lea a atras atenția oamenilor și i-a reunit. Cele întâmplate cu ocazia morții sale rămân ceva cu totul special din punct de vedere istoric: cum sute de mii de persoane veneau în ordine spre Piața "Sfântul Petru", stăteau în picioare ore în șir și în timp ce ar fi trebuit să se prăbușească, rezistau susținute de o forță interioară. Apoi, am retrăit aceeași experiență cu ocazia inaugurării pontificatului meu și ulterior la Köln. Este foarte frumos ca experiența comunității să devină în același timp o experiență de credință, ca să se simtă experiența de comunitate nu numai în locuri oarecare, ci ca această experiență să devină mai vie și să dea catolicismului intensitatea sa luminoasă acolo unde sunt locurile credinței. Evident, aceasta trebuie să dureze și în viața cotidiană. Sunt două lucruri care trebuie să meargă împreună. Pe de o parte, marile momente, în care se experimentează că e frumos să fii acolo, că Domnul e prezent și că noi formăm o mare comunitate reconciliată, dincolo de toate granițele. Dar apoi, de aici, trebuie să primim, natural, elanul de a rezista în timpul pelerinajelor anevoioase prin cotidian, și să trăim pornind de la aceste puncte de lumină și luându-le drept puncte de reper, să știm să invităm și pe alții să se insereze în comunitatea pe cale. Dar aș vrea să folosesc această ocazie pentru a spune următoarele: eu roșesc pentru tot ceea ce se face ca pregătire la vizita mea, pentru tot ceea ce lumea face. Casa mea a fost văruită din nou, o școală profesională i-a refăcut curtea, profesorul de religie evanghelică a colaborat la refacerea gardului. Și cu toate că acestea sunt doar mici detalii, ele sunt un semn a foarte multului care se întreprinde. Găsesc că toate acestea sunt ceva extraordinar și nu-l raportez la mine însumi, dar îl consider ca semn al voinței de a aparține la această comunitate de credință și de a fi toți unii în slujba altora. A arăta această solidaritate și a se lăsa inspirați în aceasta de Domnul: este ceva care mă impresionează și pentru aceasta aș vrea să mulțumesc din toată inima.

• Sfinte Părinte, ați vorbit despre experiența de comunitate. Veți veni acum în Germania pentru a doua oară de când ați fost ales. Cu Ziua Mondială a Tineretului și, probabil, în alt sens, după campionatul mondial de fotbal, atmosfera s-a schimbat în anumite privințe. Se percepe impresia că germanii au devenit mai deschiși față de lume, mai toleranți, mai veseli. Ce vă doriți, personal, de la noi, germanii?

Aș spune că, evident, încă de la sfârșitul Celui de al Doilea Război Mondial a început o transformare interioară a societății germane, chiar și a mentalității germane, ceea ce s-a întărit și mai mult prin reunificare. Noi ne-am înserat foarte adânc în societatea mondială și, natural, am fost și transformați de mentalitatea acesteia. În acest fel au ieșit la lumină și aspecte ale caracterului german de care mai înainte alții nu erau conștienți. Poate că am fost descriși cam prea mult și întotdeauna toți disciplinați și rezervați, lucru care are desigur și un fundament. Dar dacă acum se vede mai bine ceea ce toți văd, găsesc că este foarte frumos: germanii nu sunt doar rezervați, punctuali și disciplinați, ei sunt și spontani, veseli, ospitalieri. Acest lucru este foarte frumos. Iată urarea mea: ca aceste virtuți să crească și mai mult și să primească elan și trăinicie și din credința creștină.

• Sfinte Părinte, predecesorul Sanctității Voastre a declarat fericiți și sfinți un număr foarte mare de creștini. Unii cred că au fost proclamați chiar prea mulți. Întrebarea mea este: beatificările și canonizările aduc Bisericii ceva nou, numai dacă aceste persoane pot fi considerate adevărate modele. Germania produce relativ puțin sfinți și fericiți în comparație cu alte țări. Se poate face ceva pentru ca această dimensiune pastorală să se dezvolte și pentru ca necesitatea de beatificări și canonizări să aducă adevărate roade pastorale?

La început aveam și eu impresia că numărul mare de beatificări aproape că ne va copleși și că probabil trebuia să se aleagă mai mult figuri care să intre mai clar în conștiințele noastre. Între timp am descentralizat beatificările pentru a face de fiecare dată mai vizibile aceste figuri în locurile specifice la care ele aparțin. Poate că un sfânt din Guatemala nu prezintă interes pentru noi din Germania, și invers, unul din Altötting poate să nu prezinte interes pentru Los Angeles și așa mai departe, nu-i așa? De asemenea, cred că această descentralizare este în acord cu colegialitatea episcopatului, cu structurile sale colegiale și că este un lucru oportun chiar pentru a pune în evidență că diversele țări au propriile lor figuri de sfinți și că acestea sunt eficace în particular în țările lor. Am notat, la fel, că aceste beatificări (celebrate) în diverse locuri ating nenumărate persoane și că lumea spune: "În sfârșit, acesta este unul dintre noi!" și se îndreaptă spre el și se lasă inspirată. Fericitul aparține lor, și noi suntem mulțumiți să fie numeroși. Iar dacă, treptat, și noi, o dată cu evoluția societății mondiale, îi cunoaștem mai bine, este frumos. Dar mai presus de toate este important ca și în acest domeniu să fie multiplicitate și de aceea este important ca și noi în Germania să învățăm a cunoaște propriile noastre figuri și să ne bucurăm de ele. Alături de acestea sunt apoi canonizările figurilor mai mari, care sunt relevante pentru întreaga Biserică. Eu aș spune că fiecare conferință episcopală ar trebui să aleagă, ar trebui să vadă ce este adaptat pentru noi toți, ce anume ne spune cu adevărat ceva și ar trebui să facă vizibile aceste figuri - nu prea numeroase - care să lase o impresie adâncă. Ar putea să o facă prin cateheze, predicare, ar putea fi prezentate chiar și printr-un film. Eu aș putea să mă gândesc la câteva filme foarte frumoase. Natural, eu cunosc bine numai sfinții părinți ai Bisericii: un film despre sfântul Augustin, unul chiar despre sfântul Grigore de Nazians și figura sa foarte particulară, fuga lui continuă de răspunderile din ce în ce mai mari care-i erau puse pe umeri și așa mai departe. Trebuie să ne străduim să studiem: nu avem la îndemână doar situațiile urâte despre care se fac atâtea filme, avem și figuri minunate ale istoriei care nu sunt nicidecum plictisitoare, ci de mare actualitate. În sfârșit, trebuie să căutăm să nu împovărăm lumea în mod excesiv, ci să facem vizibile pentru cât mai mulți figurile care sunt actuale și care ne inspiră.

• Subiecte în care să fie și umor? În 1989 la München, v-a fost acordată recunoașterea "Karl Valentin Orden". Ce rol au în viața unui papă umorul și buna dispoziție?

(râde...) Eu nu sunt unul căruia să-i vină în minte glume la nesfârșit... Dar să știi să vezi și aspectul distractiv al vieții și dimensiunea ei de veselie și să nu iei toate în tragic, iată, acest lucru îl consider foarte important și aș spune că e chiar necesar pentru slujirea mea. Un scriitor spunea că îngerii pot să zboare pentru că ei nu se iau prea în serios. Și poate că și noi am putea zbura ceva mai mult dacă nu ne-am da atât de multă importanță.

• Sfinte Părinte, când se împlinește o îndatorire importantă ca a Sanctității Voastre, ești evident foarte observat. Alții vorbesc despre dvs. Și citind acestea am rămas foarte uimit de ceea ce spun mulți observatori, și anume că papa Benedict este o personalitate diferită de cardinalul Ratzinger. Cum vă vedeți dvs., dacă-mi pot permite o asemenea întrebare?

Am fost deja secționat de mai multe ori: în profesorul din prima perioadă și în cel din perioada intermediară, în primul cardinal și apoi în cel succesiv. Acum vine o altă divizare. Natural, circumstanțele, situația și oamenii au o anumită influență, pentru că ai responsabilități diverse. Dar, să spunem așa, personalitatea mea fundamentală și chiar viziunea mea fundamentală au crescut, însă în tot ceea ce este esențial au rămas identice, și mă bucur că acum sunt evidențiate aspecte care mai înainte nu erau atât de observate.

• S-ar putea spune că îndatorirea pe care o împliniți vă place, că nu vă este o povară?

Aceasta ar fi prea mult, pentru că în realitate e obositor, dar în orice caz, încerc să caut bucuria și aici.

• Vă mulțumesc și în numele colegilor mei la modul cel mai sincer pentru acest colocviu, pentru această "premieră mondială". Noi suntem bucuroși de apropiata vizită pe care o veți face în Germania, în Bavaria. La revedere.


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat